середа, 23 березня 2016 р.

Передумови національно-визвольної війни

Конспект уроку  на тему:

«Передумови національно-визвольної війни. Богдан Хмельницький та його сподвижники». 
Мета: визначити причини та передумови Національно-визвольної війни українського народу проти польського панування, дати характеристику історичної постаті Богдана Хмельницького та його сподвижників; розвивати в учнів уміння аналізувати та порівнювати історичні події, зіставляючи історичну інформацію, робити висновки, виділяти головне, визначати причини історичних подій, визначати місце історичних діячів та їх роль в історичному процесі, на прикладах героїчної історії українського народу виховувати в учнів національно-патріотичні почуття.
Основні поняття: «Національно-визвольна війна».
Обладнання: підручник, презентація,  портрет Богдана Хмельницького та його сподвижників, додатки, уривок з документального фільму «Богдан Хмельницький», схеми, індивідуальні картки
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Епіграф:

Усі люди є вільними і рівними у своїй гідності і правах.

Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
• застосовувати та пояснювати на прикладах термін «Національно-визвольна війна»;
• визначати причини та передумови Національно-визвольної війни;
• скласти історичний портрет Богдана Хмельницького;
• називати імена сподвижників Богдана Хмельницького;
• аналізувати та порівнювати історичні події, зіставляючи історичну інформацію, робити висновки, виділяти головне, визначати причини історичних подій, визначати місце історичних діячів та їхню роль в історичному процесі.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Добрий день тому, хто зліва
Добрий день тому, хто справа.
Посміхнись, тому хто зліва,
Посміхнись, тому хто справа.
Привітай, того хто зліва,
Привітай, того хто справа.
Тож почнемо наш урок.

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя:
          Напевне, якщо запитати з чим у вас асоціюється Японія , то ви скажите з сакурою, Нідерланди – з тюльпанами, Єгипет – з пірамідами, так для більшості іноземців Україна асоціюється з козаками, з Богданом Хмельницьким. Тому ми зобов’язані добре вивчити історію українського козацтва та видатних діячів. І коли хтось нас запитає,  ми не повинні опускали очі від сорому, що не знаємо, а навпаки відповідали б  з гордо піднятою головою!

ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Вчитель -  Шановні діти сьогодні ми з вами починаємо вивчати нову тему, яка називається  «Початок Національно-визвольної  війни ». Після її вивчення ми зможемо надати оцінку  подіям Національно-визвольної війни, визначити її історичне значення .
Тума уроку: „ Передумови національно-визвольної війни ”
План
1.     Передумови  та причини Національно- визвольної війни.
2.     Постать гетьмана Б. Хмельницького.
3.     Найближче оточення Богдана Хмельницького.
4.    Заходи по підготовці до війни.
1.  Передумови  та причини Національно- визвольної війни.
Бесіда за запитаннями.
Назвіть прояви національно-визвольної боротьби українського народу наприкінці XVI – у 20-30 роки XVII ст. (козацькі повстання 1591-1596 рр. під проводом К.Косинсього  та С.Наливайка;селянські рухи: 1625р. - Марко Жмайло,1630р.-Тарас Федорович(Трясило),1635 – Іван Сулима,  1637-1638, Павло Бут(Павлюк), Я.Острянин, Дм. Гуня)

Чим вони закінчилися?/1625р.укладено Куруківську угоду з Мих. Дорошенком, 1630р. –Переяславську угоду,(хитке перемир’я), поразка повстанців/
Який період і чому в історії Речі Посполитої поляки називали „ золотим десятиліттям ” /Поразка визвольних змагань  призвела до того, що протягом 1638-1648рр. не відбулося жодного значного повстання/
Розповідь учителя  (учні отримують картки з  яких визначають причини)
У середині XVII століття визріли такі причини  Національно-визвольної війни:
1. Соціально-економічне гноблення:
зростання в Україні землеволодіння польських магнатів і шляхти;
покріпачення селян і зростання панщини;
утиски козацтва та міщанства;
нерівноправність у правовому та політичному положенні української шляхти.
2. Національний гніт:
обмеження українців у правах при зайнятті урядових посад та в органах самоврядування міст;
оголошення другосортності та неповноцінності українців.
3. Релігійний гніт:
наступ католицизму та уніатства на права та свободи УПЦ;
насильницьке окатоличення населення;
діяльність єзуїтів в Україні.

Вчитель. Таким чином  події середини XVIІ ст.. мали характер як національно-визвольної, так і соціальної боротьби. Це була антифеодальна визвольна війна, головною рушійною силою якої виступало селянство, а політичною силою і лідером – козацтво.
2.     Постать гетьмана Б. Хмельницького.
Україна, натерпівшись польського панування, стримувала свій гнів протягом доби «золотого спокою». Але достатньо було невеликого поштовху, появи  людини, що спромоглася б стати організатором боротьби, щоб український народ піднявся на війну. І така людина на Україні була – Богдан Хмельницький.
Це була особа неординарна, котра з XVII по XXI століття викликає до себе різне ставлення. Протиріччя в сприйманні козацького ватажка – демократично обраного масами, і одночасно – носія авторитарної влади, виявились в поглядах ще його сучасників.
Автор «Історії русів» ставиться до Хмельницького як до Моісея, що вивів свій народ з «лядської неволі», але тут же ставить йому в провину, що він веде свій народ в нові кайдани рабства та неволі.
Так хто ж він –  зрадник, чи розумний та хитрий воїн, чи захисник і Моісей українського народу?  Це нам і належить вирішити, спираючись на знання про його діяльність, протягом декількох уроків.


Перегляд відеофільму …
На основі отриманої інформації провести
„Історичний диктант ” – під час виконання якого учні відповідаючи „так”- піднімають зелену картку, а на відповідь „ні” – червону.
Родовим маєтком Б.Хмельницького був хутір Суботів на Чигиринщині. (Так)
Б.Хмельницький очолив морський похід козаків до Туреччини в 1646 році. (Ні)
Поштовхом до козацького повстання стала особиста трагедія Б.Хмельницького.(Так)
Б.Хмельницькому не вдалося покарати старосту Д.Чаплинського законним шляхом.(Так)
Чи був соратником Б.Хмельницького Петро Конашевич-Сагайдачний.(Ні)
Чи брав участь Хмельницький у битві під  Цецорою? (Так)
3.     Найближче оточення Богдана Хмельницького. (І.Богун,Фіоль Джеджалій,  Максим Кривоніс, Матвій Гладкий, Іван Виговський…)
Повідомлення учнів з використанням презентацій.
Соратники Б.Хмельницького мали відмінні погляди з багатьох питань. Одні з них були досить помірковані, інші налаштованими радикально.
Проте Б.Хмельницький зміг згуртувати їх навколо ідеї боротьби за визволення України.

Гра „Визначте зайве в логічному ланцюжку і поясніть свою відповідь” :/роздрукувати картки/
1)  М. Кривоніс, Ф. Жеджалій, І. Богун, Владислав IV.
2)  Селяни, козаки, магнати ,православна шляхта.
3)  Фільварок, панщина, мануфактура, кріпацтво.
4)  Лютеранство, православ’я, католицизм, уніатство.
Заходи по підготовці до війни.
• Організація українського повстанського війська (заклик до українського народу вступати до козацького війська, налагодження виробництва пороху, купівля зброї і боєприпасів, домовленість з реєстровими козаками про їхню підтримку повстанського війська)
• Будівництво укріплень
Пошук союзників (укладення угоди з кримським ханом Іслам-Гіреєм ІІІ про військову допомогу у війні проти Польщі)

ІV Узагальнення і систематизація знань учнів:

Закінчіть речення:
1)  Національно – визвольна війна – це війна народу, спрямована на знищення іноземного панування, завоювання національної незалежності, створення незалежної держави
2)  Приводом до НВВ стала…  особиста трагедія Б.Хмельницького
3)  Соратника Б. Хмельницького у НВВ були :  І.Богун,Фіоль Джеджалій,  Максим Кривоніс, Матвій Гладкий, Іван Виговський…
4)  Батько Б. Хмельницького загинув …у битві під Цецорою
5)  Гетьманом Б. Хмельницький став у…
Вчитель. Пам’ятаєте , ми на початку уроку з вами говорили про те, які асоціації викликає  Україна, я думаю, що тепер вам не тільки не страшно дати відповідь на питання  іноземця про наше минуле, а навпаки ви самі захочите поділитися  здобутими  знаннями.
Вправа  „Асоціативний кущ ”  зі словом „ Козаччина ” (використовуючи  м’ячик, який передаємо з рук у руки)

VI. Домашнє завдання    
Опрацювати текст параграфа.
Записати в зошит та вивчити значення основних термінів та понять.
Принести контурні карти
Підготувати повідомлення про дружин Б.Хмельницького

Немає коментарів:

Дописати коментар