Методична скарбниця

Завдання на узагальнення знань учнів

                                                     Історія України 7 клас
1. Узагальнюючі завдання  7 клас історія України тема №1"Виникнення та становлення 
https://docs.google.com/forms/d/10lUpBkcCHNWLATP8u5UHDqVLFK2GV1acot3WAL7O-gY/edit


2. Узагальнюючі завдання  7 клас історія України тема №2 «Київська держава 
(Русь – Україна) наприкінці Х-п.п.ХІ ст»
https://docs.google.com/forms/d/1Q-5b0FyGZovnde4S2gCXWTDKs7Izdwm3R7py6yIlWRo/edit

3. Узагальнюючі завдання 7 клас історія України тема №3 «Київська держава 
(Русь-Україна) у другій половині ХІ- перша половина ХІІІ ст »
  https://docs.google.com/forms/d/1E5_7ukqz0GmTTHKNkKCn13jTKQrPhBFP-J4SN_m-OFM/edit

4.Узагальнюючі завдання 7 клас історія України тема №4 «Галицько-Волинська держава».

https://docs.google.com/forms/d/1eo4lUd_IxI-VLm6w_l2a4H6L29jFRmPyldAiE66uOmE/edit

5.Узагальнюючі завдання 7 клас історія України тема №5 "Українські землі у складі Великого 
князівства Литовського та інших держав (ХІV ст.- ХV ст.)
 https://docs.google.com/forms/d/1JHvkj0lV4F_ydd049owjx6fDtMTESw0hvYeDOabsQEE/edit

                                                    Всесвітня історія 7 клас

1.Узагальнюючі завдання 7 клас всесвітня  історія тема №1«Перші середньовічні держави»
https://docs.google.com/forms/d/16nXlz7rl-KWsIAGizrqG2PpiTcnqZLjDZTtmXcSrULM/edit

                                                     Історія України 11 клас
1. "Україна в Другій світові  війні"  (сторінка 1-3)
2 " Післявоєнна відбудова та розвиток України" (сторінка ;-9)
3 "Україна в умовах Десталінізації"  (сторінка 10-15)
Дидактичні матеріали для вивчення історії
Мета: узагальнити й поглибити знання учнів з теми; розвивати навички застосування навчальної інформації, роботи в групі; виховувати толерантне ставлення до думок інших; виховувати повагу до минулого свого народу.
Тип уроку: узагальнюючий.
Форма проведення уроку: гра з елементами групової роботи.
ХІД УРОКУ
І.  Організаційна частина уроку
ІІ.  Основна частина уроку
Вікторина «Київська держава»
1. У давньоруському літописі є легенда про заснування міста Києва. Як звали його засновників? (Кий, Щек, Хорив)
2. Яким чином увічнено пам’ять засновників міста Києва? (Назва міста, гори Хоревиця й Щекавиця, річка Либідь)
3. Яке місце в Києві й чому називається Аскольдовою могилою? (Місце поховання князя Аскольда на Угорській горі)
4. Хто з князів у 907 р. на знак перемоги прибив щит над воротами Цар­града? (Олег)
5. Хто з київських князів загинув від рук своїй підданих? (Ігор)
6. Хто з київських князів обхитрив візантійського імператора? (Ольга)
7. Який князь став для нащадків зразком воїна? (Святослав)
Вікторина «Кому належать слова?»
1. «Хай це буде матір’ю городам руським». (Олег)
2. «Як занадиться вовк по вівці, то переносить усю отару, якщо не вб’ють його». (Деревляни)
3. «Се почнемо повість оцю. Після потопу - бо троє синів Ноєвих, Сим, Хай і Яфет, розділили між собою землю». (Нестор)
4. «Бачите гори оці? Яко на горах цих возсія благодать Божа, і має бути город великий. Та багато церков Бог воздвигне». (Андрій Первозванний)
5. «Я, сину, пізнала Бога й радуюся, а коли й ти пізнаєш Бога, то почнеш радуватися». (Ольга)
6. «Коли ти також попостоїш у мене в Почайні, скільки я в Суду, то тоді дам тобі». (Ольга)
7. «Хочу на ви іти». (Святослав)
8. «Ти, княже, чужу землю шукаєш і глядиш, а свою залишив» (Кияни - Святославу)
9. «Сріблом і золотом не знайду дружини, а з дружиною здобуду й срібло, й золото, яке дід мій, батько мій з дружиною дошукувалися». (Свято­слав)
Що було б, якби...
...новгородці не запросили варягів (Рюриковичів)?
...не було княгині Ольги, а владу перебрав Святослав Хоробрий?
«Табу»
За сценарієм відомої телепрограми в класі парти ставляться в каре. Усередині - два основні опоненти та ведучий. Тема оголошується та опрацьовується заздалегідь.
Тема: «Русь сама створила державу чи вона була запроваджена варягами?»
Судовий процес
Тема оголошується заздалегідь: «Слухається справа князя Ігоря».
На процесі виступають:
а) суддя, що веде процес (учитель);
б) слідчий-історик, який викладає історичну суть «справи»;
в) прокурор, який звинувачує підсудного й пропонує вирок;
г) захисник (адвокат), який знаходить аргументи на захист та виправдання підзахисного;
д) історичні свідки (учні), які свідчать як «за», так і «проти»;
е) присяжні (інші вчителі чи підготовлені учні), які виносять остаточний вирок.
ІІІ. Підбиття підсумків уроку
Учитель оцінює діяльність учнів під час уроку.
IV. Домашнє завдання
Повторити матеріал теми, підготуватися до тематичного оцінювання.

Адреси посилань

1.  https://drive.google.com/file/d/0BzrY7K2DMF0iZGM3Rm5mLUY3YTA/view?usp=sharing
2. https://drive.google.com/file/d/0BzrY7K2DMF0iWmhlZ0h3UFlpZjg/view?usp=sharing
3. https://drive.google.com/file/d/0BzrY7K2DMF0icldjX3BxX0VHWDQ/view?usp=sharing
4. https://drive.google.com/file/d/0BzrY7K2DMF0ibk1Oem1OTFdiSFk/view?usp=sharing
5. https://drive.google.com/file/d/0BzrY7K2DMF0iLXlfWGxId1Qtc00/view?usp=sharing
6. https://drive.google.com/file/d/0BzrY7K2DMF0iaTN0QjNVN01WWTA/view?usp=sharing
7. https://drive.google.com/file/d/0BzrY7K2DMF0iNFdEa09WVmNEa1E/view?usp=sharing
8. https://drive.google.com/file/d/0BzrY7K2DMF0ieElkYnBkMnBkbzg/view?usp=sharing
9. https://drive.google.com/file/d/0BzrY7K2DMF0iQUtwSER3dy1ucmc/view?usp=sharing
10. https://drive.google.com/file/d/0BzrY7K2DMF0iZjFuRXNiV1BkWjQ/view?usp=sharing
11. https://drive.google.com/file/d/0BzrY7K2DMF0iNVRjdEVFbEs2YzQ/view?usp=sharing

Відкритий урок з історії України 8 клас
на тему:
«Українське козацтво у першій половині XVII ст. Морські походи козаків. 
Гетьман П. Конашевич-Сагайдачний. Участь українського козацтва у Хотинській війні»


Тема. Українське козацтво у першій половині XVII ст. Морські походи козаків. Гетьман П. Конашевич-Сагайдачний. Участь українського козацтва у Хотинській війні.
Мета. 
навчальна - пояснити, чому перші два десятиліття XVII ст. називають “добою героїчних походів” українського козацтва; охарактеризувати діяльність гетьмана П. Конашевича-Сагайдачного; визначати значення й наслідки участі українського козацтва в Хотинській війні; роль українського козацтва в першій чверті ХVІІ ст. в боротьбі з іноземними загарбниками на початку ХVІІ ст.;охарактеризувати історичний портрет та діяльність гетьмана  Петра Кононовича Конашевича-Сагайдачного; розповісти  про морські походи козаків у першій половині ХVІІ ст..; вчити аналізувати  історичні події; розкрити наслідки  участі козаків у Хотинській війні;
розвиваюча – удосконалювати набуті вміння та навички роботи з історичною картою та підручником, вміння працювати з тестовими завданнями; вміння  аналізувати, узагальнювати та виділяти головне серед історичних фактів, стисло характеризувати історичну особу та визначати її роль у історичному процесі;
виховна – виховувати патріотизм, наполегливість у роботі, повагу до історичного минулого українського народу. 
Основні поняття: яничари, каторга, доба героїчних походів, Кафа, Хотинська війна.
Навчально-методичне забезпечення: Власов В. С. Історія України. 8 клас: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. / В. С. Власов,- Київ «Генеза» 2008, презентація, історична карта, роздатковий матеріал, відео матеріали.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Добрий день мої шановні учні! В мене в руках парасолька. Як Ви думаєте навіщо вона мені?(відповіді учнів) А парасолька для того, аби ніяка мряка, похмура погода не обтяжила і не зіпсувала сонячного настрою, який я сподіваюся буде царювати у нас сьогодні на уроці.
Девіз уроку: Зібратися разом – це початок,
Триматися разом - це прогрес,
Працювати разом – це успіх.
Досягати успіху можна за умови
Настанова учителя на роботу.
Щоб не просто слухали, а чули.
Щоб не просто дивилися, а бачили.
Щоб не просто відповідали, а міркували.
Дружно і плідно працювали.

ІІ. Актуалізація опорних знань 
Метод  «Аукціон пам’яті»
Якомога  більше назвати подій, дат,осіб,назв пов’язаних із темами вивченими на попередніх уроках
Прийом  роботи учнів із використанням уривку з вірша (між предметні зв’язки).
Оспівуючи славні перемоги  запорожців Шевченко використовує рефрен «було колись»

Було колись – в Україні
Ревіли гармати;
Було колись – запорожці
Вміли панувати!
Панували,добували
І славу і волю -
Минулося, осталися  
могили по полю!  Т. Шевченко

прослухати цей уривок та висловити свої думки, чому саме для сьогоднішньої теми уроку взято ці вірші.

Могили ці – і свідки колись гучної слави і нагадування сучасникам, що втрачене можна відновити, бо такі люди як запорожці і зараз є, бо дух народу не знищенийВисновок: Отже, в кінці ХVІ ст. козаки  остаточно утвердилися, як основні захисники українських земель від турецько-татарських набігів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Ми продовжимо вивчати історію «Українських  земель  в першій половині XVII ст. ».
І тема сьогоднішнього уроку:
«Українське козацтво у першій половині XVIIст. Морські походи козаків. Гетьман Петро Конашевич-Сагайдачний.
Участь козаків у Хотинській війні».
Метод «Прогнозування».
-Які питання у вас виникають,коли ви читаєте тему нашого уроку?
На уроці ви повинні запам’ятати:
Передумови морських походи козаків у першій половині ХVІІ ст..;
Значення українського  козацтва в боротьбі з іноземними загарбниками
Історичного діяча  Петра Конашевича-Сагайдачного;
Роль та наслідки участі козацтва у Хотинській війні.
ІV.Вивчення нового матеріалу.
1.Українське козацтво у першій половині XVIIст.
Розповідь учителя.
На початку XVII ст. українське козацтво набуває сили й відіграє роль важливого чинника не лише в Речі Посполитій, а й на міжнародній арені. Козацтво стає основною перешкодою для турецько-татарських нападів на українські землі, захищаючи їх від набігів і водночас здійснюючи походи до татарських і турецьких володінь у відповідь. Це створює чимало ускладнень у стосунках Речі Посполитої з Кримським ханством та Османською імперією, але водночас сприяє тому, що козацтво стає відомим у Європі. У ньому вбачають захисника європейської християнської цивілізації від наступу ісламського світу.
На початку XVII ст. татарські війська неодноразово з’являлися на українських землях, «умиваючись,— за свідченням сучасника,— по лікоть у нашій крові та спустошуючи все огнем і мечем». На українських землях татари брали ясир, захоплюючи чоловіків, жінок і дітей. Тих, хто чинив опір, убивали. Полонених продавали на невільницьких ринках. Українські дівчата та жінки потрапляли до гаремів або ставали служницями. Хлопчиків-підлітків забирали до військових казарм, щоб виховати з них яничарів. Чоловіків чекала виснажлива праця на будівельних роботах або вони доживали свій вік прикутими до весел гребцями на турецьких каторгах.
Від кінця XVI ст. козацтво, організаційно згуртоване в Запорозькій Січі, стало не лише захищати українські землі, а й здійснювати воєнні походи до Кримського ханства й причорноморських володінь Османської імперії.
Робота з документом
Із маніфесту митрополита Іова Борецького (1620 р.)
«[Козаки] до того ж мають на меті невільників визволяти... І воістину християнству поневоленому на всьому світі ніхто після Бога добродійства такого великого не виказує, як... військо Запорозьке своєю мужністю і своїми перемогами. Що інші народи словом і бесідами виборюють, те козаки ділом самим доводять».
Запитання до документа
1) З якою метою козаки здійснювали напади  на ворогів?
2)Як автор говорить, про козаків?

Метод «Гімнастика для розуму»
Робота з термінами і поняттями
Ясир (від турецького «полонений») — бранці, яких захоплювали турки й татари під час нападів на українські, російські й польські землі.
Гарем — жіноче приміщення в будинку мусульманина, де утримувалися жінки й наложниці господаря.
Яничари — привілейована піхота в турецькій армії, що поповнювалася примусовим набором хлопчиків підданих-християн, які виховувалися для військової служби.
Каторга — назва великого дерев’яного веслового військового судна в Османській імперії.
Запис визначень у словничок.
2. «Доба героїчних походів».
- Перші два десятиліття XVII ст. отримали назву доби героїчних походів українського козацтва. Саме в цей період були здійснені вкрай сміливі морські походи проти Османської імперії, що рознесли славу про козаків на всю Європу. Здобуті в них перемоги засвідчили, що козаки були неперевершеними майстрами морських боїв.
Робота з підручником і додатковою літературою (роздатковий матеріал на партах).
Відомий сучасний український історик Володимир Сергійчук детально вивчив «добу героїчних походів» запорізьких козаків під проводом гетьмана Петра Сагайдачного та його наступників.
1. Проаналізуйте наведений нижче уривок з книги В. Сергійчика
«Морські походи запорожців» та нанесіть на карту згадані міста.
2. Стрілками позначте напрями цих походів, над стрілками надпишіть відповідні роки.
1602 року. На тридцяти чайках і кількох галерах, відбитих у турків, запорожці мали великий бій біля Кілії. Захопивши ще одну галеру в турків і кілька купецьких суден, козаки ввійшли до місця впадіння Дністра у Чорне море.
1603 року. Запорожці здійснили похід у Крим.
1606 року. Найпомітнішою подією того року залишилося взяття Варни. Козаки взяли трофеї – більш як на 180 тис. золотих. Після цього було штурмом взято сильно укріплену фортецю Кафу.
1607 року. Під Озю (Опаковим) запорожці на чолі з П. Сагайдачним розігнали десять турецьких сторожових кораблів.
1608 року. Козаки «дивною хитрістю» здобули Перекоп та захопили ворожі гармати, визволили значну кількість християн.
1612 року. Восени запорожці спільно з донцями знову побували під Гезлевим, де успішно громили татар.
1614 року. Наприкінці липня запорожці здійснили похід 40 чайками під Трапезунд (Трабзон), а потім напали на Синоп. При цьому було знищено турецький арсенал, попалено все, що було – великі кораблі, галери.
1616 року. 2 тисячі запорожців на чолі з Петром сагайдачним спалили Кафу, визволили велику кількість українських бранців, що були підготовлені для продажу.
1621 року. Спільний похід 1300 донських козаків і 400 запорожців на місто Різа. Цього разу козаки зазнали великих втрат.
В червні-липні цього ж року козаки здійснили успішний похід на столицю Блискучої Порти – Стамбул.
1623 року. Тисяча запорожців і донців на 30 човнах наблизилися до Керчі, потопивши ще одне судно, захопивши багато татар.
Зробіть висновки за результатами проведеної роботи.
Метод    «Читаємо – думаємо – узагальнюємо»
Прочитати опис тактики морського бою козаків з турками  і надати відповіді на запитання.
Що означають записи?  1 год, 24.00;2,5;4км 444м
ВИСНОВОК. Морські походи козаків мали важливе значення. Вони сприяли ослабленню Османської імперії, перешкоджали здійсненню її загарбницьких планів щодо України та європейських держав, сприяли активізації національно-визвольної боротьби підкорених нею народів. Водночас, хоча ці походи відігравали позитивну роль, далеко не завжди вони були вмотивовані лише благородними намірами визволення побратимів, війни за віру тощо. Для запорожців вони також були шляхом здобуття засобів для існування, і частина з походів зводилася до пограбування турецьких берегів.
Фізкультхвилинка        Історична  реконструкція
1.Козаки беруть штурмом турецьку галеру
2. Опускають на своєму човні щоглу
3. Визначають напрямок вітру
4. Намагаються плисти так, щоб сонце до вечора було у них за спиною.

3. Гетьман П.Конашевич – Сагайдачний та його значення в історії.
- Доба героїчних походів українського козацтва стала періодом діяльності відомого гетьмана українського козацтва Петра Конашевича-Сагайдачного.
Постать в історії (відео матеріал).
Скориставшись методом «Павутина слів» охарактеризуйте Сагайдачного як воїна, політика, мецената за допомогою слів підказок.
(додаток 1)
4.Українські козаки у Хотинській війні 1621 р.
Перегляньте відео про участь  українських козаків у Хотинській війні і застосовуючи метод «Коло знань» дайте відповіді на запитання
Відео матеріал (Козаки 5 серія).
Коло знань

V. Закріплення нових знань учнів.
 Метод " Машина часу"
Якби Сагайдачний  потрапив у наше сьогодення 
Щоб його вразило..
Щоб його обурило…
Щоб викликало задоволення…
З якими б словами звернувся до всіх присутніх?
VІ. Підсумки уроку. Рефлексія
Заключне слово вчителя.
У першій половині XVII ст. запорозьке козацтво перетворилося на силу, яка могла не лише успішно відбивати татарсько-турецькі набіги на українські землі, а й здійснювати далекі сухопутні й морські походи до Криму та Османської імперії.
Петро Сагайдачний сприяв піднесенню національно-патріотичних почуттів козаків. Був  відважним воїном, розумним політиком та покровителем української культури.
У Хотинській битві 1621року запорозьке козацтво підтвердило свою здатність відігравати роль впливового чинника міжнародного життя.

Протягом уроку я мав змогу дізнатись …
Особливо сподобалось …
Я навчився …
Для себе зробив такі висновки …
Тепер я зможу …


VІІ. Домашнє завдання.
1. Читати параграф 11 підручника.
2. Вивчити основні дати та поняття.
3. Скласти сенкан зі словом «Гетьман»

Додаток 1
Метод «Павутина слів»
Конспект уроку  на тему:

«Передумови національно-визвольної війни. Богдан Хмельницький та його сподвижники».  

Мета: визначити причини та передумови Національно-визвольної війни українського народу проти польського панування, дати характеристику історичної постаті Богдана Хмельницького та його сподвижників; розвивати в учнів уміння аналізувати та порівнювати історичні події, зіставляючи історичну інформацію, робити висновки, виділяти головне, визначати причини історичних подій, визначати місце історичних діячів та їх роль в історичному процесі, на прикладах героїчної історії українського народу виховувати в учнів національно-патріотичні почуття.
Основні поняття: «Національно-визвольна війна».
Обладнання: підручник, презентація,  портрет Богдана Хмельницького та його сподвижників, додатки, уривок з документального фільму «Богдан Хмельницький», схеми, індивідуальні картки
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Епіграф:

Усі люди є вільними і рівними у своїй гідності і правах.

Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
• застосовувати та пояснювати на прикладах термін «Національно-визвольна війна»;
• визначати причини та передумови Національно-визвольної війни;
• скласти історичний портрет Богдана Хмельницького;
• називати імена сподвижників Богдана Хмельницького;
• аналізувати та порівнювати історичні події, зіставляючи історичну інформацію, робити висновки, виділяти головне, визначати причини історичних подій, визначати місце історичних діячів та їхню роль в історичному процесі.

Хід уроку

І. Організаційний момент
Добрий день тому, хто зліва
Добрий день тому, хто справа.
Посміхнись, тому хто зліва,
Посміхнись, тому хто справа.
Привітай, того хто зліва,
Привітай, того хто справа.
Тож почнемо наш урок.

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя:
          Напевне, якщо запитати з чим у вас асоціюється Японія , то ви скажите з сакурою, Нідерланди – з тюльпанами, Єгипет – з пірамідами, так для більшості іноземців Україна асоціюється з козаками, з Богданом Хмельницьким. Тому ми зобов’язані добре вивчити історію українського козацтва та видатних діячів. І коли хтось нас запитає,  ми не повинні опускали очі від сорому, що не знаємо, а навпаки відповідали б  з гордо піднятою головою!

ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Вчитель -  Шановні діти сьогодні ми з вами починаємо вивчати нову тему, яка називається  «Початок Національно-визвольної  війни ». Після її вивчення ми зможемо надати оцінку  подіям Національно-визвольної війни, визначити її історичне значення .

Тума уроку: „ Передумови національно-визвольної війни ”

План
1.     Передумови  та причини Національно- визвольної війни.
2.     Постать гетьмана Б. Хмельницького.
3.     Найближче оточення Богдана Хмельницького.
4.    Заходи по підготовці до війни.
1.  Передумови  та причини Національно- визвольної війни.

Бесіда за запитаннями.

1. Назвіть прояви національно-визвольної боротьби українського народу наприкінці XVI – у 20-30 роки XVII ст. (козацькі повстання 1591-1596 рр. під проводом К.Косинсього  та С.Наливайка;селянські рухи: 1625р. - Марко Жмайло,1630р.-Тарас Федорович(Трясило),1635 – Іван Сулима,  1637-1638, Павло Бут(Павлюк), Я.Острянин, Дм. Гуня)


2. Чим вони закінчилися?/1625р.укладено Куруківську угоду з Мих. Дорошенком, 1630р. –Переяславську угоду,(хитке перемир’я), поразка повстанців/
3. Який період і чому в історії Речі Посполитої поляки називали „ золотим десятиліттям ” /Поразка визвольних змагань  призвела до того, що протягом 1638-1648рр. не відбулося жодного значного повстання/

Розповідь учителя  (учні отримують картки з  яких визначають причини)
У середині XVII століття визріли такі причини  Національно-визвольної війни:
1. Соціально-економічне гноблення:
1. зростання в Україні землеволодіння польських магнатів і шляхти;
2. покріпачення селян і зростання панщини;
3. утиски козацтва та міщанства;
4. нерівноправність у правовому та політичному положенні української шляхти.
2. Національний гніт: 
5. обмеження українців у правах при зайнятті урядових посад та в органах самоврядування міст;
6. оголошення другосортності та неповноцінності українців.
3. Релігійний гніт:
7. наступ католицизму та уніатства на права та свободи УПЦ;
8. насильницьке окатоличення населення;
9. діяльність єзуїтів в Україні.

Вчитель. Таким чином  події середини XVIІ ст.. мали характер як національно-визвольної, так і соціальної боротьби. Це була антифеодальна визвольна війна, головною рушійною силою якої виступало селянство, а політичною силою і лідером – козацтво.
2.     Постать гетьмана Б. Хмельницького.
Україна, натерпівшись польського панування, стримувала свій гнів протягом доби «золотого спокою». Але достатньо було невеликого поштовху, появи  людини, що спромоглася б стати організатором боротьби, щоб український народ піднявся на війну. І така людина на Україні була – Богдан Хмельницький.
Це була особа неординарна, котра з XVII по XXI століття викликає до себе різне ставлення. Протиріччя в сприйманні козацького ватажка – демократично обраного масами, і одночасно – носія авторитарної влади, виявились в поглядах ще його сучасників.
Автор «Історії русів» ставиться до Хмельницького як до Моісея, що вивів свій народ з «лядської неволі», але тут же ставить йому в провину, що він веде свій народ в нові кайдани рабства та неволі.
Так хто ж він –  зрадник, чи розумний та хитрий воїн, чи захисник і Моісей українського народу?  Це нам і належить вирішити, спираючись на знання про його діяльність, протягом декількох уроків.


Перегляд відеофільму …
На основі отриманої інформації провести
„Історичний диктант ” – під час виконання якого учні відповідаючи „так”- піднімають зелену картку, а на відповідь „ні” – червону.
1) Родовим маєтком Б.Хмельницького був хутір Суботів на Чигиринщині. (Так)
2) Б.Хмельницький очолив морський похід козаків до Туреччини в 1646 році. (Ні)
3) Поштовхом до козацького повстання стала особиста трагедія Б.Хмельницького.(Так)
4) Б.Хмельницькому не вдалося покарати старосту Д.Чаплинського законним шляхом.(Так)
5) Чи був соратником Б.Хмельницького Петро Конашевич-Сагайдачний.(Ні)
6) Чи брав участь Хмельницький у битві під  Цецорою? (Так)
3.     Найближче оточення Богдана Хмельницького. (І.Богун,Фіоль Джеджалій,  Максим Кривоніс, Матвій Гладкий, Іван Виговський…)
Повідомлення учнів з використанням презентацій.
Соратники Б.Хмельницького мали відмінні погляди з багатьох питань. Одні з них були досить помірковані, інші налаштованими радикально.
Проте Б.Хмельницький зміг згуртувати їх навколо ідеї боротьби за визволення України.

Гра „Визначте зайве в логічному ланцюжку і поясніть свою відповідь” :/роздрукувати картки/
1)  М. Кривоніс, Ф. Жеджалій, І. Богун, Владислав IV.
2)  Селяни, козаки, магнати ,православна шляхта.
3)  Фільварок, панщина, мануфактура, кріпацтво.
4)  Лютеранство, православ’я, католицизм, уніатство.
4. Заходи по підготовці до війни.
• Організація українського повстанського війська (заклик до українського народу вступати до козацького війська, налагодження виробництва пороху, купівля зброї і боєприпасів, домовленість з реєстровими козаками про їхню підтримку повстанського війська)
• Будівництво укріплень
Пошук союзників (укладення угоди з кримським ханом Іслам-Гіреєм ІІІ про військову допомогу у війні проти Польщі)

ІV Узагальнення і систематизація знань учнів:

Закінчіть речення:
1)  Національно – визвольна війна – це війна народу, спрямована на знищення іноземного панування, завоювання національної незалежності, створення незалежної держави
2)  Приводом до НВВ стала…  особиста трагедія Б.Хмельницького
3)  Соратника Б. Хмельницького у НВВ були :  І.Богун,Фіоль Джеджалій,  Максим Кривоніс, Матвій Гладкий, Іван Виговський…
4)  Батько Б. Хмельницького загинув …у битві під Цецорою
5)  Гетьманом Б. Хмельницький став у…
Вчитель. Пам’ятаєте , ми на початку уроку з вами говорили про те, які асоціації викликає  Україна, я думаю, що тепер вам не тільки не страшно дати відповідь на питання  іноземця про наше минуле, а навпаки ви самі захочите поділитися  здобутими  знаннями.
Вправа  „Асоціативний кущ ”  зі словом „ Козаччина ” (використовуючи  м’ячик, який передаємо з рук у руки)

VI. Домашнє завдання    
1. Опрацювати текст параграфа.
2. Записати в зошит та вивчити значення основних термінів та понять.
3. Принести контурні карти
4. Підготувати повідомлення про дружин Б.Хмельницького

Інтелектуальна гра для 9 класу "НАЙРОЗУМНІШИЙ"

( 1 )                 Всім  -- добрий день, друзі, -
                                                     Дівчата й хлоп’ята !
                                                     Ми раді у залі
                                                     Вас нині вітати !

                                ( 2 )               Покликала гра нас
                                                      Сюди на змагання .
                                                      Знавцям  й глядачам –
                                                      Особливе вітання !

                                ( 1 )               Відомо усім
                                                      ( Тут відсутні секрети ) –
                                                      У школі різні
                                                      Вивчають предмети .

                                ( 2 )               Наук у нас різних
                                                      Вивчають  багато .
                                                      Які ж з них ми будемо
                                                      Нині вітати ?

( 1 )                Прийміть  -- математико,  історія та    
                       інформатика,  право , мова, музика
                                                      Наші вітання ,
                                                      Це  ви нас зібрали
                                                      Усіх на змагання .

                               ( 2 )                 Чекають тут різні
                                                       На нас запитання .
                                                       І хитрі задачі,
                                                       Й цікаві завдання.

                               ( 1 )                 Питання серйозні
                                                       Та є й жартівливі,
                                                       Тож будьте уважні
                                                       І будьте кмітливі .

                               ( 2 )                 Обдумайте відповідь
                                                       Ви неодмінно .
                                                       На справу таку
                                                       Вам дається хвилина .

                                  ( 1 )               Лишилось питання
                                                       Одне з’ясувати :
                                                       Хто ж нині
                                                       У нас буде грати ?

                           
                                 ( 2 )                 Довідатись легко :
                                                        Сьогодні у нас --
                                                        Гравці дев’якласники ,
                                                        Вітаємо ж їх !
 Ведучий  
                                                        Тепер на нас чекає гра.
                                                        Хай буде весела й без зла.
                                                        А щоб змагання було чесним,
                                          Слід вибрати жюрі почесне.

                      Представляє членів жюрі  ______________
                      голова жюрі ¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬____________________                                                                        

Проходитиме сьогоднішнє наше свято під девізом:
 «Сильний той, хто може, може той, хто знає, в знаннях сила!»

І тур  «Визнач правильну відповідь»

     У першому турі гри беруть участь 12 учнів.

¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬(Представлення кожного).
Ваше завдання – правильно відповісти на  24 запитання з варіантами відповідей . За правильну відповідь отримуєте 1 бал. Всі відповідають одночасно. Після закінчення І туру  із 12 учасників залишається 6. Це ті, у кого найбільша кількість балів.

1. Вкажіть народ , якому належала наведений нижче предмет культури :

 А) скіфи ;Б) греки ; В ) сармати            

   2.Позначте ім’я князя , який не був християнином :
А) Аскольд ;
Б) Ольга ;
В ) Святослав.
3. Позначте , коли було створене Галицько – Волинське князівство :
А) 1152 р. ;
Б) 1187 р.;
В ) 1199 р.
4.Коли була найдавніша згадка назви “Україна“ в Київському літописі ?
А) 1183 р.;
Б) 1185 р. ;
В) 1187 р.
5.Вкажіть керівника виступу , який відбувся у 1508 р. :
А) Ф. Бельський ;
Б) М. Глинський ;
В ) І. Гольшанський
6. У 1620 р. єрусалимський патріарх висвятив митрополитом УПЦ :
А ) Г. Балабана ;
Б) Петра Могилу ;
В ) Іова Борецького
7.Позначте назву острова , де у 1556 р була зведена перша відома Січ:
А) Зміїний ;
Б) Мала Хортиця ;
В) Велика Хортиця
8.Позначте , коли відбулася Хотинська війна ,в якій відзначилися козаки :
А) 1616 р. ;
Б) 1620 р. ;
В ) 1621 р
9.Позначте прізвище діяча , який став гетьманом після Б. Хмельницького :
А) І. Богун ;
Б) І. Виговський ;
В) І Золотаренко
10.Позначте , коли І. Мазепа став гетьманом  України :
А) 1668 р.;
Б) 1672 р.;
В ) 1687 р.
11. Річка , що була тилом для українських козаків під час битви біля
м. Берестечка :
А) Стир ;
Б) Пляшівка ;
В) Турія
12. Битва під Берестечком відбулась в :
А) 1650 р. ;
Б) 1651 р. ;
В ) 1656 р.
13.Позначте , коли була ухвалена конституція П. Орлика :
А) 1708 р.;
Б) 1709 р.;
В ) 1710 р.
14. Позначте назву договору ,який узаконив поділ України на Лівобережну і Правобережну :
А) Андрусівське перемир’я ;
Б) Березневі статті ;
В) Слободищенський трактат .
15. Перші військові поселення з’явилися:
А) 1817 р.;
Б) 1818 р. ;
В) 1819 р.
16.Хтобув  автором   програми “Руська правда “
А) І. Котляревський;
Б)М. Муравйов;
В) П. Пестель
17. Місто , в якому у 1834 р. відкрили університет :
А) Харків;
Б) Київ ;
В) Чигирин .
18. Повстання під проводом Устима Кармелюка відбулося на :
А) Буковині ;        
Б) Галичині ;
В) Поділлі .
  19. Хто є автором  цих картин ?
                                         
А) Т. Шевченко;                      
Б) В. Тропінін ;
В) В. Пимоненко
20.Місто, в якому було надруковано “ Русалка Дністрова “:
А )Будапешті;
Б)  Римі;
В ) Софії
21. Позначте назву міста , яке на початку XІX ст. стало осередком першої хвилі відродження :
А) Львів ;
Б ) Перемишль ;
 В) Станіслав .
23. Вірш Т. Г. Шевченка, в якому він виклав свою останню волю :
А) «Заповіт» ;
Б) « Катерина» ;
В) «Кавказ».
24.Хто є автором програмного документа Кирило – Мефодіївського братства :
А) М. Костомаров ;
Б ) Т. Шевченко ;
В) В. Білозерський.
25. Які національності були засновниками Головної руської ради :
А) поляки ;
Б) українці ;
В ) австрійці.

Ведучій. Ви відповіли на 18 запитань. Давайте подивимось на турнірну таблицю. Чи можу я назвати півфіналістів. Я можу зробити це просто зараз. Півфіналістами стають.
¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬____________________________________________________

Я дякую всім, хто брав учать у І турі. Ви чудово грали. Вам трохи не пощастило Думаю, ми з вами ще зустрінемось. Через декілька хвилин з півфіналістами ми зустрінемось у ІІ турі.

/Звучить пісня/

ІІ тур «Вибери предмет»
Ведучий. Ласкаво просимо на ІІ тур.
Перед вами 6 півфіналістів. У якому порядку ви будете грати ?  Все залежатиме від того, як ви відгадаєте зашифроване слово.

Ведучий. Стартувати у ІІ турі ви будете в такому порядку –
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
 /перераховує імена/.

У цьому турі вам треба відповісти на питання різних категорій /за вибором/
Кожен з вас  відповість на питання з певного предмету . Питання читаються протягом однієї хвилини швидко.
Учасники по черзі вибирають категорії.
Далі ставляться питання.
Географія
Рослини
Тварини
Математика
Історія
 Українська мова
Українська література
Світова література
Художня культура
Музика
Спорт
Кулінарія

Географія .
1. Головна рослина тропіків?                                                                (Пальма)
2. Яку річку називають серцем Африки?                                            (Конго)
3. Ділянка пустелі з достатньою вологістю?                                      (Оазис)
4. Найбільший острів материка, мультфільм?                                   (Мадагаскар)
5. Який материк омивається всіма океанами?                                   (Євразія)
6. Який материк лежить у всіх чотирьох півкулях ?                         (Африка)
7. Варшава  – місто якої держави?                                                      (Польщі)
8. Кого вважають відкривачем Америки?                          (Христофора Колумба)
9. Яка країна розташована на багатьох тисячах островів?                  (Японія)
10. У якому морі ловлять рибу жителі трьох частин світу?           (Середземному)

Рослини
1.Яка водорість  називається морською капустою?                    (Ламінарія)
2.Із зерен якої рослини виготовляють манну крупу?                  (Пшениця)
3.Який плід у груші?                                                                       (Яблуко)
4.Яке суцвіття має кульбаба?                                                          (Кошик)
5.Яка трава найвища в світі?                                                           (Бамбук)
6.Як називається тіло водорості?                                                    (Талом)
7.Яка квітка найбільша в світі?                                                      (Рафлезія)
8.Як називається плід у картоплі?                                                  (Ягода)
9.Який злак росте у воді?                                                                 (Рис)
10.Якого кольору квітка папороті?                             (У папороті немає квіток)

Тварини
1.У якого птаха найбільше яйце?                                              (Страуса)
2.Що їсть узимку жаба?                                                      (Нічого, вона спить)
3.Якої пряжі немає в продажі?                                                   (Павутини)
4.Яка тварина зовсім не п’є води?                                              (Коала)
5.Найвища тварина?                                                                     (Жираф)
6.Зміє, що відлякує ворогів за допомогою брязкальця             (гримуча)
7.Як називається личинка метелика?                                          (Гусениця)
8.Який птах може зависати у повітрі?                                        (Колібрі)
9.Комахи, що є паразитами людського тіла                              (Воші)
10.Які птахи не вміють літати?                                               (Страуси,пінгвіни)


Математика
1.Чому дорівнює сума кутів чотирикутника ?                            ( 360 )
2. Як називається чотирикутник , який має два прямі кути ?     ( Трапеція )
3. Скалярний добуток перпендикулярних векторів                    ( 0 )
4. Площа , якої фігури шукається за формулою Герона           ( Трикутник )
5. Графіком , якої функції є парабола ?                                      ( Квадратична )
6.Яке найменше просте число ?                                                   ( 2 )
7. Як називається напрямлений відрізок прямої ?                     ( Вектор )
8. Чому дорівнює добуток обернених чисел  ?                           ( 1 )
9. Назвати число протилежне числу 0                                         ( 0 )
10. Як називаються вектори , розміщені на паралельних прямих ? ( Колінеарні )

Українська мова
1. Частина слова, що знаходиться перед коренем…             (Префікс)
2. Вкажіть зайве слово: весна, матір, земля, пісня.              (Матір)
3. Скільки звуків у слові»джміль»                                          (4)
4. До якого роду відноситься іменник «базіка»?                  (До спільного)
5. Утворіть кличну форму від іменника «князь»                  ( Княже)
6. Як називаються слова, що використовують люди певної місцевості?                                            (Діалектизми)
7. У якому словнику можна знайти значення слова?            (Тлумачний)
8. Поставте займенник «він» в орудний відмінок.                 (Ним)
9. Як правильно висить чи висить?                                         (Висить)
10. Чи може речення складатися з 1 слова?                             (так)

Українська література

1.З чого складається «Біблія» ?                                           (Старого і Нового завіту)
2.Хто такий І.Вишенський?                                                  (письменник, полеміст)
3.Прізвище Виборного                                                                         (Макогоненко)
4.Автор твору «Москаль Чарівник»                                               (І.Котляревський)
5.Який жанр драми Наталка Полтавка?                                    (соціально-побутова)
6.Хто написав слова романсу «Очи чёрные « ?                                       (Є.Гребінка)
7.Хто автор  твору «Веснянки»?                                                       (М.Шашкевич)
8.Автор твору «Собака і Вовк» ?                                                         (Г.Сковорода)
9.Невеликий алегоричний твір повчального змісту                               (Байка)
10.Який жанр твору «Причина» Т.Шевченка ?                                             (Балада)
Світова література
1. Герой давньогрецької літератури , якому  кожного дня орел клював
печінку ?                                                                                                       ( Прометей )
2. Його називали сонцем  російської поезії  :                                  ( О. Пушкін )
3. Автор трагедії Ромео і Джульєта                                               ( В. Шекспір)
4. Він наймав учителів , щоб засвоїти аристократичні манери .   ( Журден )
5. Чорнокнижник , учений , алхімік , герой твору Гете                 ( Фауст )
6. Він був найкращим лучником Швейцарії , герой однойменного твору Шиллера …                                                                                ( Вільгем Телль)
7. Якому українському гетьманові присвятив свій твір Байрон ?    ( Мазепі )
8. Який автор вигадав героїв : Маргариту , Мефістофеля , Вагнера ?   ( Гете )
9. Назва циклів сонетів А. Міцкевича , який він пише , перебуваючи на Україні .                                                                                ( Кримські сонети )
10. З золоті волосини на голові давали йому безмежну владу над людьми.
                                                                                                    ( Малюк Цахес )

Художня культура

1.Вільям Шекспір писав : « Життя – театр , а люди в ньому ….        ( Актори )
2.Три правила архітектури : користь, міцність…                                  (Краса)
3.Пам’ятний знак на честь 1500-річчя заснування Києва
                                                                        (Кий, Щек, Хорив та їх сестра Либідь)
4.Славетна кіноактриса у фільмі «Роксолана»                                      (О.Сумська)
5.Слово графіка  перекладі з грецької означає…                             (Пишу, малюю)
6.Автор картини «Запорожці пишуть листа турецькому султану»      (І.Рєпін)
7. Чотирнадцята соната Бетховена                                                       ( « Місячна «)
8.Славетний український оперний співак                             ( Володимир Гришко )
9. Славетна кіноактриса у фільми « Роксолана «                               ( О. Сумська )
10. Відомий митець сучасного драматичного театру                   ( Богдан Ступка )


Історія.
1. Острів на Дніпрі, де розміщувалась Запорізька Січ?                   (Хортиця)
2. Родовий маєток Б.Хмельницького ?                                                (Суботів)
3. Який гетьман розвіяв міф про непереможність Османської імперії?
                                                                                                   (П. К. Сагайдачний)
4. Останній гетьман України                                                    (К. Розумовський)
5. Як називали великих землевласників – феодалів у Київській Русі ? ( Бояри)
6. Зачіска запорожця?                                                                        (Оселедець)
7. Яке військо було сформовано після російсько – турецької війни 1828 – 1829рр. ?                                                                (Азовське козацьке військо)
8. Яке місто було столицею Молдавії вXVІІ ст..                                      ( Ясси )
9. У перекладі з італійської – химерний , чудернацький. Так називали мистецький стиль , який панував у Європі з 16 по 18 ст.                  ( Бароко )
10. Як називалася перша військова організація запорізького козацтва?    (Полк)

Музика
1. Парний бальний танець тридольному розмірі.                           (Вальс)
2. Пісня, романс, кантата, поема, симфонія, п’єса – це…       ( музичні жанри)
3. Великий твір для симфонічного оркестру                                    (симфонія)
4. Напрямок  естрадної танцювальної музики, що виник серед негритянського населення в результаті взаємодії африканської та європейської музичних культур                                                                                              (джаз)
5. Назвіть календарно – обрядові пісні зими                        (колядки, щедрівки)
6. Якій країні приніс славу Ференц Ліст                                      (Угорщині)
7. До якого виду народних пісень належить пісня «Їхав козак за Дунай»                           (Козацька)
8. До якого виду народних пісень належить пісня «Грицю, Грицю, до роботи »    (Жартівлива)
9. Лірична пісня – звернення до коханої, що виконується ввечері під її вікнами  (Серенада)
10. Традиційний скорботний твір, присвячений пам’яті померлих      (Реквієм)



Спорт
1. Де пройшли зимові Олімпійські ігри в 2010 році? (Канада, Венкувер)
2. У якій грі з м’ячем поле найбільше? (Поло)
3. Який вид спорту називають «королевою» спорту?                (Легка атлетика)
4. Країна, де зародився хокей із шайбою?           (Канада)
5. Які спортсмени приймають участь у змаганні «Тур де Франс»?                           (Велогонщики)
6. Кого з футболістів називають «королем футболу»? (Пеле)
7. Який приз вручають кращому бомбардиру європейських національних чемпіонатів по футболу?                                                            («Золота бутса»)
8. Якого кольору полотно олімпійського прапора?                       (Білого)
9. Яку країну вважають батьківщиною шахмат?              (Індія)
10. Якого автогонщика називають «червоним бароном»?        (М. Шумахера)

Секрет (горішки)
1. Без чого не існує ями?                                                                 (Без дна)
2. Німецьке авто для народу?                                                         (Фольксваген)
3. Без чого не спекти хліба?                                                            (Без шкірки)
4. У якому місяці 28 днів?                                                                (У всіх)
5. Кому легше писати лівою рукою?                                               (Лівші)
6. Без чого не відбувається процес горіння?                                   (Без кисню)
7. Хто носить найбільшу шапку?                       (Той, у кого найбільша голова)
8. Що у людини завжди під ногами?                                     (підошва її взуття)
9. Де завжди можна знайти вітер?                                                (У полі)
10. Хто завжди каже правду?                                                          (Дзеркало)


ІІІ тур «Улюблена тема»
Оголошення результату ІІ туру. Отже, учасниками ІІІ туру стають 3 учасники, які мають найбільшу кількість балів
______________________________________
______________________________________
______________________________________

Займіть місця біля трьох столів, обираючи колір, який подобається. У кожному кольорі зашифрована спеціальна тема.
 Ведучий  Зараз перед вами на одну хвилину з’явиться екран, на якому розташовані питання з трьох тем . Ці питання розташовані під певними номерами та мають певний колір :
Княжа Україна– синій ;
Україна козацька– червоний ;
Культура України – зелений ;
а ще є загальні питання , які позначені жовтим кольором .
Одну хвилину ви дивитесь на екран і намагаєтеся запам’ятати під яким кольором знаходяться ті чи інші питання з певних тем.  Потім кольори зникнуть і ви будите бачити тільки номера питань .
За кожну правильну відповідь зі своєї категорії – 2б, категорії суперника – 3б, загальні питання – 1б.
Отже почали…
Україна козацька

№ 3 Останні кошовий отаман Запорозької Січі.
( Петро Калнишевський )
№ 14 Під яким містом відбулася перша вирішальна битва Північної війни ?
( Під Полтавою )
№ 27 Як ще називають Нову Січ ?
( Підпільницька )
№ 24 Як називали козаків , що перебували на службі в польського уряду ?
( Реєстрові )
№ 33 Студент , гетьман , чернець.
( Юрій Хмельницький )
№ 31 Перша битва національно – визвольної війни .
( Під Жовтими Водами )
№13  Найбільша святиня козаків .
( Корогва )
№2  За якого гетьмана відбулася Конотопська битва ?
(Івана Виговського )
№23 Столиця Української держави за Б. Хмельницького.
( Чигирин ).

Княжа Україна
№ 5   Якого князя прозвали Віщим ?
( Олега)
№ 6   Засновник Галицько – Волинської держави.
( Роман Мстиславович )
№ 25   Якого князя називали « тестем Європи «
( Ярослава Мудрого )
№ 1    Кого з князів історик М. Грушевський назвав « лицарем на коні «
( Святослава )
№ 17   Правитель , що упорядкував збір данини в Русі
( Ольга )
№22   Звідки прийшов до Києва Олег ?
( З Новгорода )
№ 9    Де відбулася перша битва українців з монголо – татарами ?
( На р. Калка )
№ 29    Проти яких кочівників успішно боровся Володимир Мономах?
( Проти половців )
№ 21   Під чиїм керівництвом орди монголо – татар захопили Київ ?
( Хана Батия )

Загальні питання – 1 бал
№ 10  Рослина, яка цвіте тільки у казці ?
                              ( папоротник )
№ 35   Яка країна займає весь материк ?
                                      ( Австралія )
№ 12    Найповноводніша  річка України ?
                                  ( Дніпро )

№ 15    На якому материку не має жодної річки ?
                                  ( Антарктида )

№ 18   Що можна  приготувати, та не можна з’їсти ?
                                   ( уроки, домашнє завдання )

№ 32  Очі на рогах, а будинок на спині ?
                                (равлик)

№ 4  Яка тваринка спить всю зиму вниз головою ?
                                     ( летюча миша )
№16 Картина , виконана з маленьких кольорових шматочків скла
                                     ( Мозаїка )
№  7  Прилад, з яким можна піти на всі чотири сторони?
                                    ( Компас )

Питання вболівальникам

1. Що  іноді називають  «Російською Америкою»  ?
                                              ( Аляску )
2. Які новорічні прикраси з французької означають  «змія»  ?
                                              ( серпантин )
3. Що  з землі легко піднімати,  але далеко не закинеш ?
                                              ( пух )
4. Із міста  А  в  місто Б  літак летить  80 хвилин , а назад 1 годину  20 хвилин .
    Чому ?
                                          ( 80 хвилин  -- 1 час 20 хв. )
5. Скільки місяців у році мають  28 днів ?
                                          ( усі місяці )
6. Назвіть вченого, який побачив наскрізь усе   людство .
                                              ( Рентген )
7. Що може мандрувати по світу, залишаючись в одному і тому ж куту ?
                                               ( поштова марка )
8. Як ви гадаєте, кава  -- це    1—трава ;
                                                      2 – дерево ;                   ( дерево )
                                                      3 – кущ ?
9. Що кидали римляни в один одного на карнавалах у давнину :
                                            1 – квіти ;
                                            2 – цукерки ;                          (цукерки )
                                            3 – гроші ?
10. Назвіть ім’я царя з яким пов’язують виникнення найдавніших законів ?
                                             ( Хаммурапі )
11. Як в Римі називали спеціально навчених рабів, які виступали на арені ?
                                             ( гладіатори )
12. Країна казкових багатств, коштовна перлина Британської колоніальної імперії.
                                                  ( Індія )
Вчитель. Надаємо слово журі для оголошення переможця.

Вчитель. Заключне слово вчителя.
– Дорогі діти, ви були неперевершені. Ви змогли показати навіть більше, ніж я сподівалась. Впевнена, що кожен з вас зрозумів, що мати гарні знання – значить бути сильним. Дякую і вітаю  з новими незвичайними досягненнями.

Використання подій українського історичного календаря для розвитку національної самосвідомості.

Немає коментарів:

Дописати коментар